אחת מהסיבות השכיחות לכאבים בכתף ולירידה בתפקוד הזרוע באנשים מבוגרים (גילאי 45 ומעלה), היא היווצרות של קרע באחד או יותר מהגידים בכתף, הנמנים על הגידים מסובבי הכתף ונקראים גידי "השרוול המסובב" (rotator cuff).

"השרוול המסובב" הוא כינוי לקבוצת הגידים העוטפים את ראש עצם הזרוע ומהווים את הכוח המייצב והמניע של מפרק הכתף. הם מאפשרים לכתף להסתובב לכל הכיוונים, כך אנו יכולים לבצע תנועות כמו הרמה של חפצים לגובה וכן להגיע עם היד לגב.

קרע בגידי השרוול המסובב (Rotator Cuff Tears) יכול להיות אסימפטומטי, כלומר ללא תלונות על תסמינים כלשהם או לגרום לכאבים ולירידה בטווח התנועה של הזרוע העליונה. קרע בגיד במצב נרחב ומתקדם, עלול להוביל להיחלשות הזרוע העליונה עד למצב של חוסר יכולת להניע את הזרוע העליונה ולמעשה בפגיעה קשה באיכות החיים.

תסמינים אופייניים לפגיעה בגידים מסובבי הכתף:

• כאב עמום בכתף, אשר יחריף בכל ניסיון לישון על צד הכתף הפגועה.

• כאבים במהלך הלילה הגורמים לחולה להתעורר משינה.

• קושי לבצע פעולות יומיומיות כגון הזזת היד לכיוון הגב, רכיסת חזייה מאחורי הגב, הבאת חפץ מהמושב האחורי ברכב וחפיפת שיער.

• החלשות הזרוע העליונה.

מהם הגורמים השכיחים לקרע בגיד המסובב?

• גיל - בדומה לבעיות אורתופדיות אחרות הקשורות בשחיקה, כדוגמת שחיקת מפרקי הכתף, מפרקי הברכיים והירך, גם השכיחות של שחיקת רקמת הגידים מסובבי הכתף, עולה עם הגיל ועם מחלות רקע כמו סוכרת והרגלים כדוגמת עישון. במקרים רבים מדובר בתהליך שחיקה טבעי, הנחשב לקרע תלוי גיל בגידי מסובבי הכתף והוא שכיח מאד בקרב בני 70 ומעלה.

• פציעות ספורט - פעילות גופנית בענף ספורט הקשור בפעולה חוזרת ונשנית אשר מאמצת את הזרוע העליונה כדוגמת כדורסל או טניס. הפעולה החוזרת גורמת לשחיקה פרוגרסיבית של רקמת הגיד או הגידים.

• באופן דומה, עבודה פיזית הכרוכה בביצוע תנועה רוטינית הגורמת לשחיקה של הגיד.

• פציעה כתוצאה מנפילה על הזרוע.

אבחון

האבחון מבוצע על ידי רופא אורתופד, מומחה בכירורגיה אורתופדית בתחום ניתוחי כתף, על סמך תלונות החולה ותוצאות של בדיקות הדמיה לכתף: צילום רנטגן, אולטרה סאונד, C.T או M.R.I .

מהם הטיפולים שיכולים להקל על התסמינים?

טיפולים לא ניתוחיים

עם הגיל, חלה היחלשות טבעית של השרירים ולכן חלק מהמטופלים יוכלו להשיג הקלה באמצעות טיפולי פיזיותרפיה המסייעים בחיזוק השרירים והעברת עומס מהשריר והגיד הפגועים אל השרירים והגידים האחרים במפרק הכתף.

כמו כן, ניתן להקל על הכאבים על ידי מתן תרופות מקבוצות נוגדי הדלקת אשר אינם סטרואידים.

בחלק מהמקרים ניתן להקל על הכאבים על ידי הזרקה של סטרואידים לאזור הגידים המודלקים, במטרה להפחית את הדלקת ולהעלות את מידת היעילות של הטיפול הפיזיותרפי. זריקות אלו אינן מתאימות למטופלים המיועדים לעבור ניתוח בטווח של חצי שנה מביצוע ההזרקה.

במטופלים צעירים עם קרע חלקי בגידים, ניתן להשיג הפחתה בכאבים ובחלק מהמקרים גם למנוע את הצורך בניתוח, באמצעות זריקות לכתף המכילות פלאסמה עשירה בטסיות דם - PRP - platelet-rich plasma . הפלאסמה, המופקת מהדם של המטופל, עשירה גם בפקטורי גדילה - PDGF - platelet-derived growth factor , התורמים להתחדשות התאים. אמנם הטיפול חדשני וטרם הוכח מדעית כטיפול המונע ניתוח, עם זאת הניסיון הקליני מלמד שהטיפול מפחית כאבים ואצל חלק מהמטופלים הצעירים, אף מצליח למנוע ניתוח.

ניתוח לתיקון הקרע בגידי הכתף

כאשר הטיפולים הלא ניתוחיים אינם משיגים תוצאות מספקות, והמטופל סובל מכאבים ומירידה בתפקוד, או כאשר הקרעים גדולים או מתפתחים במהירות, מבוצע ניתוח לתיקון הקרעים. על פי רוב ניתן לבצע את הניתוח בשיטה ניתוחית זעיר פולשנית מתקדמת הנקראת ארטרוסקופיה Arthroscopic Rotator Cuff Repair)).

ניתוח כתף בארטרוסקופיה, כולל שימוש במכשיר הארטרוסקופ - סיב אופטי בקוטר זעיר של 5 מ"מ, המחובר למערכת אופטית ממוחשבת וכן מצלמה זעירה המאפשרת לאורתופד המנתח להסתכל אל תוך המבנים הפנימיים של מפרק הכתף בהגדלה פי 7. המנתח רואה היטב היכן נדרש תיקון ובהתאם לכך מבצע את הניתוח בהתאם לתכנית שנקבעה בעת הבדיקה במרפאה.
הניתוח לתיקון גיד בכתף בשיטה הארטרוסקופית, נמשך כשעה וחצי, בהתאם להיקף הקרע.

יתרונות השימוש בארטרוסקופיה בניתוחי כתף הם רבים:

• במקום חתך ניתוחי גדול בשיטה הניתוחית הפתוחה, בארטרוסקופיה מבוצעים בין 3 ל-5 נקבים זעירים, דרכם מוכנסים הסיב האופטי והמלצה הזעירה.

• אין חתך ניתוחי גדול ולכן הריפוי מהיר יותר.

• צלקת ניתוחית מינימלית.

• הסיכון לזיהום בפצע הניתוחי קטן מאד.

• יש פגיעה מינימאלית בכלי דם באזור הניתוח ולכן הסיכון לדימום נמוך מאד.

שלבי הניתוח לתיקון קרע בגיד ה"שרוול המסובב"

הרדמה
הניתוח מבוצע בהרדמה כללית או אזורית, על פי שיקול צוות הניתוח – האורתופד, המנתח והמרדים.

יצירת נקבים זעירים בכתף
דרכם מוחדרים אל מפרק הכתף הסיב האופטי (ארטרוסקופ) והמצלמה.

תיקון הקרע בגיד
נועד לקשור את הגיד אל נקודת האחיזה שלו בראש עצם הזרוע העליונה, במיקום ממנו נקרע. על סמך הנתונים שמגלה האורתופד המנתח בעזרת הארטרוסקופ ובהתאם לשיקול דעתו, הוא יבחר לבצע את קשירת הגיד באחת משתי שיטות:
1.
באמצעות עוגנים - שתלים זעירים עשויים מחומר נספג או מטיטניום, המוברגים לעצם ואליהם מחוברים חוטים לתפירת הגיד למקומו האנטומי.
במקרה של קרעים גדולים בגיד, על פי רוב נקבע את הגיד בשתי שורות של עוגנים, בעזרת גשרי קשרים, המאפשרים הצמדה טובה של הגיד אל העצם מחד ומניעת קריעתו של הגיד לאורך הסיבים מאידך. קרעים קטנים או חלקיים מקובעים בטכניקה של שורה אחת.

2. באמצעות יצירת תעלות בעצם, המאפשרות העברת חוטים דרך העצם ללא צורך בעוגנים.

סגירת הנקבים
בשנים האחרונות, פלסטרים ייעודיים מאפשרים סגירת הנקבים ללא תפרים. באופן אישי, מזה כחמש שנים איני נוהג לתפור את הפצעים, כך שמתקבלת צלקת עדינה.

שחרור מבית החולים

לאחר ההתאוששות, המטופל יישאר להשגחה בבית החולים למספר שעות ולכל היותר למשך לילה אחד.

תהליך ההחלמה והשיקום לאחר תיקון קרע בגיד ה"שרוול המסובב"

בהתאם להיקף הקרע בגיד, איכות רקמת הגיד וגיל המטופל, תהליך ההחלמה המלא לאחר ניתוח לתיקון קרע בגיד, נמשך בין 3 ל-6 חודשים. מיד לאחר הניתוח הכתף תקובע באמצעות מתלה אשר ניתן להסירו רק כעבור כ- 6 שבועות. במהלך תקופה זו התנועה תהיה מוגבלת וכמובן שלא ניתן לנהוג. חלק מהמטופלים ידרשו להצטייד לקראת הניתוח באביזר אורתופדי כדוגמת כרית מיוחדת, המפחיתה את העומס מאזור הניתוח.

טיפולי פיזיותרפיה

על מנת להחזיר את הזרוע ואת הכתף לתפקוד מלא, המטופל יתמיד בטיפולי פיזיותרפיה, בהתאם לתכנית הכוללת יעדים, עד לחזרה לתפקוד מלא.

הוראות מיוחדות למעשנים

עישון פוגע בין השאר גם בכלי הדם הקטנים מאחר שהוא גורם להיצרות של כלי הדם וכתוצאה מכך להאטת זרימת הדם באזור הניתוח ולפגיעה בתהליך הריפוי של הגידים. על כן, מעשנים המיועדים לניתוח, חייבים להפסיק לעשן למשך חצי שנה - שלושה חודשים לפני הניתוח ושלושה חודשים לאחריו.

האם הניתוח כרוך בסיבוכים?

כל פעולה כירורגית טומנת בחובה סיכונים הקשורים בהרדמה, התפתחות זיהום בפצע הניתוחי, דימום ו/או פגיעה עצבית. עם זאת מאחר שניתוח המבוצע בארטרוסקופיה נחשב לזעיר פולשני ונעשה תחת צפייה ישירה באמצעות מצלמה בתוך המפרק, הסיכון הניתוחי נמוך מאד ועומד על פחות מחצי אחוז.

כמו בכל ניתוח, מאחר ומדובר בביולוגיה ולא במתמטיקה, קיים סיכוי לכשל של הניתוח על רקע אי הצלחה של הגוף לייצר רקמה יציבה ותקינה מכל הסיבות שפורטו. גם במקרים בהם אין אפשרות לתקן את הקרעים, קיימות שיטות ניתוחיות שונות המאפשרות לתת מענה טוב להפחתה בכאבים ולשיפור התפקוד.

לסכום, קרע בגידים מסובבי הכתף עלול לגרום לכאבים ולירידה בטווח התנועה. כאשר הקרע נרחב, טיפולים לא ניתוחיים אינם מסייעים להפחתת הכאבים ולהחזרת הזרוע לתפקוד מלא ולכן המטופל סובל מירידה ניכרת באיכות החיים. מטופלים המתאימים לניתוח לתיקון הקרע בגיד, ייהנו מחזרה לתפקוד ומשיפור ניכר בכאבים, בתום תקופת ההחלמה והשיקום.

שיתוף:

מנהל המחלקה מפרק כתף במרכז יונתן

מרכז יונתן שמח לצרף לשורותיו את אחד הרופאים המקצועיים והמומחים בארץ לטיפול בפציעות וטראומה של הכתפיים.

ד״ר גולדשטיין הוא בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון. לאחר סיום לימודיו התמחה בכירורגיה אורתופדית במרכז הרפואי איכילוב בת"א, וסיים את מבחני ההסמכה בהצטיינות ארצית.

לאחר תום תקופת ההתמחות נסע לתת-התמחות בצרפת, שם עבד ולמד עם מנתחי הכתף הטובים בעולם. את חלקה העיקרי של תת ההתמחות ביצע תחת פיקוחו של פרופ' פסקל בואלו, פורץ דרך ומוביל עולמי בתחום ניתוחי הכתפיים, וממנו למד והביא לארץ שיטות ניתוחיות מתקדמות וגישה לבעיות הכתף המורכבות, בהתאמה אישית, שיקום מהיר, אחוזי הצלחה גבוהים, ומינימום כאבים.

הטיפולים במחלקה:

• תיקון קרעים בגידי הכתף

• החלפות כתף ראשוניות, אנטומית או הפוכה

• תיקון פריקות ואי יציבות של הכתף

• קיבוע שברים בעצמות הכתף והבריח

• שחזור מפרק ACJ (אקרומיוקלוירולרי)

• ייצוב גיד הביצפס

הניתוחים מבוצעים בשיטה ארטרוסקופית, פתוחה או משולבת לפי הצורך.

לפרטים נוספים, ייעוץ או תיאום פגישה עם ד״ר גולדשטיין מלאו את הפרטים בטופס הבא, או חייגו עכשיו לתיאום פגישה

עשוי לעניין אותך

נבנה ע"י Vital - בניית אתרים